Recensies

Nieuwjaarsconcert op 4 januari 2015 in de Amstelkerk in Amsterdam

Herma Bosch-koster: het was een fantastisch concert. Heb genoten.
Maria Encheva: Het was van begin tot eind geweldig!
Marjolein Hoogendoorn: Prima voornemen een jaarlijks Nieuwjaarsconcert ! Bedankt Cubrica voor het mooie concert.
Truus Meidam: Het was een prachtig concert! Geweldige zang en muziek, prima solisten, en heel knap, alles uit het hoofd!! Met een grote diversiteit in de liederen die niet alleen werden gezongen maar ook enthousiast uitgebeeld. Een Bulgaars feestje dat eindigde met een Bulgaarse dans door de hele kerk waaraan steeds meer publiek meedeed. Voor nu en nog eens!!

Uit een radioreportage over de koorbiennale in Haarlem 2011, klik hier

 Ochi, chorni, ochi,  in de Pier K-zaal (Nieuw-Vennep) 20 januari 2012, door Anke Kranendonk

Op het podium, in een spotlichtje, zingt de zangeres met een spatzuivere, ijle stem Razvaliaj chichko mizona. Achter haar staan twee mannen en twee vrouwen, die haar meerstemmig begeleiden, alsof ze haar zacht helpen haar verhaal te vertellen:
“Ik zou bloemen borduren op mijn zijden sjaal. Mijn geliefde zou me vergezellen, maar hij is niet verschenen, nu is mijn avond bedorven. Ik zou zo graag geliefkoosd willen worden, ben ik dan niet mooi genoeg?”

Op een projectiescherm aan de achterwand wordt een foto van een Bulgaars landschap geprojecteerd. Als ik mijn ogen sluit, waan ik mij in Bulgarije, zonder dat ik er ooit geweest ben. Maar volgend jaar, ja volgend jaar, ga ik erheen en dan wil ik zingen, net zoveel en zo prachtig als Ensemble Chubrica hier in Nederland doet.
Voor het slagen van een concert is naast een goede muzikale uitvoering, afwisseling onontbeerlijk. En die is er in vele opzichten! Een lied uit het midden van Bulgarije klinkt schel en hard. Van het noorden, waar het vlak is en het koren groeit, hoor je het wuiven van het graan terug in het prachtig gezongen Glava li ea boli (Mama, ik heb geen hoofdpijn, maar liefdespijn). Zuidelijk Bulgarije kent diepe dalen en hoge bergen, een misschien daarom veel liefdesverdriet, schitterend kwetsbaar verklankt in Malka moma si sa Bogu moli. Ondanks dat je de tekst niet begrijpt, huilt je hart bij het horen van deze liederen.
Maar dan komt de tapan! De grote trom slaat de maat, de klarinet en de accordeon begeleiden de mannen wanneer ze een dranklied zingen! Dimitrija!
Deels a capella gezongen, deels begeleid door drie muzikanten, zuiver en in de maat, gedirigeerd door een bevlogen dirigent, die het koor met duidelijke hand aanvoert, daarbij een verzorgde aankleding, een prettige uitleg tussen de liederen door, maakt dit concert tot balsem voor de ziel. Een overweldigend applaus van het publiek na afloop, vertelde mij dat ik niet de enige was met een opgetild hart!

En dan… is het dansen. Met zijn allen, in de maat!

Gaan? Ja natuurlijk, gaan, naar het volgende concert van Ensemble Chubrica.

Čubrica en het Dunav ensemble

Gedeelte van een recensie, overgenomen uit Danslink nieuwsbrief 2 zomer 2010 Website www.danslink.nl

In juni maakte het Dunav Ensemble uit Vidin, Bulgarije een tournee door Nederland. Tijdens hun bezoek aan Amsterdam traden ze onder andere op in de Doelenzaal op 28 juni met het koor Ensemble Čubrica, dat zich specialiseert in Bulgaarse muziek.

Danslink was erbij en genoot.

Čubrica Ensemble Čubrica nam met haar prachtige stemmen en expressieve utivoering het publiek mee op hun muzikale reis door Bulgarije. De zeer Bulgaars klinkende samenzang werd afgewisseld met mooie solo’s en begeleiding door hun eigen orkest. Een groot aantal nummers was herkenbaar voor dansers. Zo kwam een mooie uitvoering van het lied ‘Mitro, Mitro’ voorbij, dat wij zelf kennen uit de cursussen van Nikolaj Cvetkov. Aan het einde van de avond stonden het Dunav Ensemble en Ensemble Čubrica ook nog samen op de planken van de Doelenzaal. Deze afsluiter ging spontaan over in een gezellige pravo horo: het publiek danste massaal mee. Het was een zeer geslaagde voorstelling en hopelijk mogen we het Dunav Ensemble en Ensemble Čubrica in deze samenstelling nog vaker bewonderen!

35.000 bezoekers festivals in Dordrecht

Toppers zaterdag op Wantijpop waren Intwine, Tasha’s World en Extince.
Zondag op het wereldmuziekfestival Rainbowpark waren Cubrica uit Bulgarije en de Modena City Ramblers uit Italie de hoofdacts. Radio Rijnmond, 14 juni 2004

Hoogtepunten waren het Bulgaarse koor Čubrica, de vrolijke patchankamix van Modena City Ramblers en de basskwaliteiten van Manou Gallo. Donderslag, Dordrecht, 14 juni 2004

Reacties naar aanleiding van premiere in het Korzo theater, Den Haag

Aan het einde van het concert vanuit mijn gezichtspunt (voorlaatste rij) zag ik dat iedereen in mijn omgeving meedeed, met hun benen, met hun handen. Niet altijd even succesvol, omdat de onregelmatige maatsoorten hen niet erg bekend zijn. Maar dat was geen wonder bijna allen in de zaal waren Nederlanders.

En dat laatste gold ook voor de zangers!
Stel je voor, je weet niet wat je kan verwachten van een semi-professioneel koor, maar zeker was dat het optreden van hoog niveau was en dat overtuigt je.

Het was erg fijn en leuk te zien hoe deze mensen vrijwel zonder accent Bulgaars zingen (de ts heeft alleen een kleine slijping nodig) en met welk een enthousiasme werden de liederen uitgevoerd. Niet zo belangrijk is dat de soliste van Izlel e Deljo hajdutin mij niet zo raakte met haar stem zoals Valja Balkanska of dat ze niet gekleed waren in folklorekostuums.

Belangrijk is, dat het koor vlamde met hun optreden en er in slaagden om hun hele emotie over te dragen op het publiek misschien wel veel beter dan vele ten volle professionele koren. Eet de Nederlander soms Čubrica? Ocha, vast en zeker! Ga en kijk!
Az-ut Tilileiski

Ik heb buitengewoon genoten. Als zanger mag ik best zeggen dat jullie iets heel bijzonders hebben neergezet. En gelukkig was de zaal vrijwel vol.
Willem Goris, zanger bij Residentiekoor en gastzanger bij het koor van de Alexander Nefski Kathedraal, Sofia

Ik vond het fantastisch om erbij te zijn. Ik heb genoten van de voorstelling. De stemmen, de liederen, de acts. Dat jullie er zo macho bij kunnen lopen. En natuurlijk het enthousiasme.

Het was echt ook heel leuk als schouwspel. Die video op de achtergrond vond ik een goede manier om de sfeer van de liederen goed tot hun recht te laten komen. Een wat meer folkloristische kledij zou daar denk ik ook nog aan kunnen bijdragen.
Petje af voor wat jullie in zo korte tijd tot stand hebben gebracht.
Claar Donkers, zangeres Vergulde Eenhoorn koor

National Awards te Sofia:

Tijdens de uitreiking van de National Awards voorjaar 2006 wint Valjo (Valentin) de eerste prijs voor beste documentaire met de film over de eerste tournee van Čubrica in Kotel.

Uit het tijdschrift Music Yesterday/Today; auteur: prof. Bukureshliev; 2006

The 11th hall in NDK happened to be acoustic enough to accommodate the sound stuff of the five groups, which took part on 10th April this year. With their half-century activity the folklore choirs a whole generation of talented new creators, who managed to lay them as a constructive element of our own Bulgarian choir singing. I would like to point that a precious guest of ours was the Čubrica choir from Holland, directed by Ivo Bosvick.

This is a new achievement for our culture behind borders, achievement for our choir singing. Fillip Kutevs work has got a world-wide dimension. It happened to be strongly attractive (as a whole melodious show) by the folklore singing and by their repertoire. The vocal teacher of Čubrica is the famous Dobrudzha singer G.Dormushliiska, who bound her life with a Dutch. Her contribution to the very sound picture of the choir is undoubted. The contact they made to the famous composer Gencho Genchev are quite beneficial. The choir have got songs written for them by M.Vasilev, I.Valev, P.Krumov. The brightest of all has still been G.Genchev, who has written three of their songs: Todoro, Devoiko and Chubrichanche.

When we add to this the song Denitsa sung by the choir from the Music school F.Kutev from Kotel and the orchestra piece Nastroenie krai rekata AMTII-Plovdiv, we can see the modern potential energy of Gencho Genchev. After a short period of hush, he is out again and his accent is put on the vocal folk-art. I wouldnt say I am surprised. I am quite pleased of him entering into the choir score. The contact wish Chubritsa obviously stimulates him and is there a better thing than that…This year I.Valev was quite sparing though.He is famouse in the genre with a few emblematic works from the past, which entered the repertoires of many groups. The song Svatba was brilliantly by the Dutch choir and is a original choir work with balanced parts and tender choral sonority.

The song was worthily performed. The performance of the guest choir Chubritsa from Holland provoked a spontaneous reaction into the audience. That reaction wasnt from politeness of the sort you see theyre guests, we have to encourage them there was no such thing. They totally deserved the excellent mark the audience gave them.

Not only because they sang six difficult songs in pure Bulgarian, but also because the choir brilliantly defended the scores and fought with the Bulgarian measures (the number one problem for the west choirs). This is the FIRST foreign choir which sings tilled folklore music. Čubrica is a authoritative propagandist of our culture and deserves the highest mark!